Wat is Black Friday

Black Friday, de meest populaire koopjesdag van het jaar

In België bestaat het nog niet zo lang, maar Black Friday is immens in de Verenigde Staten. Wat is Black Friday? Dit is een belangrijke vrijdag na Thanksgiving, dat in Amerika ergens eind november valt. De sales en promotie op artikelen rijzen de pan uit en het is de perfecte opmaat voor de Kerst. Inmiddels is Black Friday zo populair dat het ook overwaait naar andere landen. In België wordt Black Friday steeds populairder en verschillende grote ketens pakken het dan ook groots aan.

Bekijk alle winkels!

Staat jouw winkel er niet tussen? Bekijk het winkeloverzicht met alle deelnemende winkels!

Bekijk alle deals!

Niet gevonden wat je zocht? We hebben een mooi overzicht met alle aanbiedingen die op dit moment lopen!

Wat is Black Friday? Het is de start van het kerstseizoen

Als je de vraag stelt wat is Black Friday is het antwoord dat dat voor de meeste mensen inmiddels wel duidelijk is. De vrijdag na Thanksgiving met extreem hoge kortingen, promoties en sales. Je kent de beelden wel op televisie van de massa’s mensen die wachten tot de winkeldeuren open gaan. Alles voor die koopjes. In de Verenigde Staten wordt het officieel gezien als start van het kerstseizoen. Thanksgiving is net voorbij en alle ogen richten zich op de Kerstdagen. In Amerika heb je tijdens het einde van Thanksgiving vele parades. Aan het einde van deze parades verschijnt meestal de Kerstman. Zodoende luidt men Kerst in en kunnen ze direct de dag daarna inkopen doen voor eind december.

Black Friday waait over naar België

Het duurde een tijd voordat Black Friday en Cyber Monday ook in België bekend werd. Pas in 2014 begonnen de eerste retailers Black Friday commercieel in België te gebruiken. Zeer beperkt was het toen nog met maar 2 retailers die speciale Black Friday sales aanboden. De trend lijkt een jaar later geboren, want in 2015 doen er maar liefst meer dan 20 retailers mee. België doet helemaal mee en de koopjesjagers kunnen hier hun geluk niet op. Ironisch gezien loopt de omzet in 2015 in de Verenigde Staten af.

In 2018 barst Black Friday los in België

De eerste paar jaar vanaf 2014 was het in België nog relatief rustig met Black Friday. Als je naar de statistieken kijkt verandert dat in 2018. Vanaf dat jaar barst Black Friday los in ons kikkerlandje. De pintransacties zijn op deze vrijdag 19 miljoen en men merkt duidelijk een verhoogde activiteit ten opzichte van andere dagen. Volgens onderzoek door Motivaction was de bekendheid van Black Friday in 2017 65%. Als je dat bekijkt naast 2018 zie je een grote verhoging, namelijk 85%. Als je kijkt naar het verschil tussen online en fysiek shoppen verwachtte 39% van de Belgiëers online te shoppen, 11% de fysieke winkels en 50% zowel online als fysiek.

Waarom wordt zwart betrokken bij Black Friday?

Een klein stukje geschiedenis over Black Friday. De term Black Friday kwam voor het eerst tevoorschijn in The New York Times. Het jaar was 1870 en refereerde naar de dag dat de goudmarkt een jaar eerder in elkaar stortte. De term komt terug in de jaren 60 in Philadelphia en wederom niet in positieve zin. De lokale politie noemde de dag na Thanksgiving Black Friday, door het chaotische verkeer en de agressieve burgers die naar de winkels struinden. De term zat de winkeliers niet goed en veranderde het naar Big Friday. Ook dat sloeg niet aan en men bedacht een nieuwe connotatie: de dag dat de boekhouding van rood naar zwart ging.

Black Friday en Cyber Monday

Logischerwijs valt Black Friday altijd op een vrijdag, maar ook de dagen die daarop volgen blijven de promoties en sales hoog. Alhoewel dat de laatste jaren een stuk minder is. Cyber Monday is populair, maar in het weekend stunten bedrijven minder met sales. De reden hiervoor is om nog een bepaalde urgentie in stand te houden. Men noemt de maandag na Black Friday Cyber Monday. Een maandag waar alle internet webshops groots uitpakken met kortingen. Dit alles natuurlijk bedacht vanuit een commerciële insteek. Het werkt in ieder geval, want met elk nieuw jaar zien bedrijven hun omzet op en rondom deze dagen stijgen.

Verliest Black Friday zijn charmes?

In de Verenigde Staten is Black Friday nog steeds erg populair, maar je hoort ook veel kritieken. Want veel winkels stunten met prijzen al vóór Black Friday, dus op Thanksgiving. Er zijn zelfs winkels die al vóór Thanksgiving sales doorvoeren en dat maakt Black Friday dus minder interessant. Ook de lage prijzen die online webshops sowieso heel het jaar door hanteren, maken dat Black Friday zijn charmes verliest.

Bestaat er een Black Thursday?

De openingstijden van Black Friday werden dus steeds vroeger. Uiteindelijk gingen ze open rond middernacht, het einde van Thanksgiving de donderdag. Ze duwde het steeds meer terug naar de avond van Thanksgiving. En je raadt het al, ook deze openingstijden werden steeds vroeger. Totdat op Thanksgiving de winkels de gehele dag open waren. Er was geen sprake meer van Black Friday, maar Black Thursday. Dat duurde overigens maar een paar jaar, want retailers merkten weinig verschil in omzet en zagen het zelfs omlaag gaan. Black Thursday kreeg ook de naam Gray Thursday en Brown Thursday.

Singles Day, het equivalent van Black Friday

Black Friday is inmiddels een dag die mensen over de gehele wereld niet vergeten. Jagen op koopjes en net even die extra korting pakken. Maar er zijn ook andere dagen in het jaar waarop men veel geld uitgeeft. Een van die dagen is Singles Day, op 11 november. Bedacht in China in 1993 en binnen een aantal decennia een enorme rage. Men viert op deze dag het vrijgezellenbestaan en dat gaat ook met enorme kortingen bij grote winkelketens.

Valentijnsdag, die andere populaire onofficiële feestdag

Naast enorme commerciële dagen zoals Black Friday, Cyber Monday en Singles Day mag Valentijnsdag natuurlijk niet ontbreken. Ook op 14 februari besteedt men enorm veel geld uit. En ook hier geldt dat winkelketens groots uitpakken met kortingen. Voornamelijk een product zoals bloemen worden erg graag en veel verkocht. Valentijnsdag staat vol in het teken van de liefde en is net zoals Black Friday bedacht door grote commerciële marketingbureaus.