Wanneer is Cyber Monday

Wanneer is Cyber Monday?

Cyber Monday valt altijd op de eerste maandag na Black Friday. Deze dag is komen overwaaien vanuit de Verenigde Staten en is een van de populairste shopdagen van het jaar. Cyber Monday is van oorsprong vooral bedoeld voor de online retailers. Black Friday is dat ook, maar richt zich meer op de fysieke winkels. Desalniettemin zijn dit soort dagen waar iedereen naar uitkijkt en niet kan wachten om dat ene gewenste product met fikse korting aan te schaffen.

Bekijk alle winkels!

Staat jouw winkel er niet tussen? Bekijk het winkeloverzicht met alle deelnemende winkels!

Bekijk alle deals!

Niet gevonden wat je zocht? We hebben een mooi overzicht met alle aanbiedingen die op dit moment lopen!

Wanneer is Cyber Monday precies ontstaan?

De term Cyber Monday heeft zijn oorsprong in het jaar 2005 door de National Retail Federation (NFR). Om precies te zijn waren het Ellen Davis (NFR) en Scott Silverman (Shop.org) die samen de term Cyber Monday bedachten. De reden achter deze prachtige benaming was om een benaming te geven aan de grote sales van de maandag na Thanksgiving te geven.

Waarom stegen de verkopen op Cyber Monday?

De reden waarom de verkopen zo ontzettend stegen op de maandag na Thanksgiving was dat men terug op het werk was na een lang vakantieweekend. Ze kregen mede door de snellere internetverbindingen de mogelijkheid om op kantoor online geld uit te geven. De online retailers wilden handig inspelen op deze nieuwe trend. En de consumenten wilden maar al te graag vanuit hun luie stoel geld uitgeven. Black Friday sales vonden merendeel plaats in de fysieke winkels, waardoor men in de kou moest staan wachten. Online shoppen neemt het in de kou staan wat betreft weg.

De grenzen vervagen tussen Black Friday en Cyber Monday

Black Friday was het grote broertje van Cyber Monday. Dat was in de beginjaren zo, dat is nu een stuk anders. Men koopt steeds meer online en de verkopen gaan steeds meer via smartphones. Een bestelling is binnen een paar klikken gedaan. En zelfs in het begin begonnen online webshops dagen eerder met hun acties, waardoor Black Friday en Cyber Monday eigenlijk in elkaar overlopen.

Een aantal belangrijke mijlpalen voor Cyber Monday in de Verenigde Staten

  • 2006: Nieuwsorganisatie CNN merkt op dat het beperkte aanbod van populaire speelgoed en spelcomputers het online winkelen een stuk meer aantrekkelijker maakt voor de koopjesjagers
  • 2007: De grote recessie in Amerika sloeg net na Cyber Monday toe. Het trof de consument hard, maar het had eigenlijk weinig tot geen invloed op de verkopen tijdens Cyber Monday en Black Friday. Integendeel, de salescijfers groeiden met het jaar. Van 730 miljoen dollar in 2007 naar 846 miljoen dollar in 2008. Deze verkoopdagen werd juist nog meer belangrijker. Reden is omdat de consumenten minder te besteden hadden aan grote niet-noodzakelijke producten en de concentratie meer richtten op de deals.
  • 2008: Er heerste in Amerika een grote concurrentiestrijd tussen Amazon en Walmart. Dat kan teruggevoerd worden naar Cyber Monday 2008. Amazon’s surfverkeer verhoogde dit jaar maar liefst met 21% ten opzicht van de 6% stijging van Walmart. Amazon werd de nummer-1 online retail site van 2008 en Walmart volgde op nummer 2.
  • 2009: Cyber Monday veranderde in Cyber Week. Dat werd ingezet door Walmart die de hele week verschillende deals zou aanbieden. Vele andere online winkels volgden deze strategie.
  • 2010: Alle grote online retailers volgden dit jaar Walmart op met niet alleen koopjes op maandag, maar gedurende de hele week. Zo had Target de hele week verschillende aanbiedingen en speelgoedwinkel Toys “R” Us deed dat tot de dinsdag. Van de oorspronkelijke Cyber Monday was er weinig meer van over.
  • 2010: Volgen statistiekbureau comScore was het jaar 2010 het eerste jaar dat de uitgaven op Cyber Monday de 1 miljard dollar bereikten.
  • 2011: Black Friday en Cyber Monday smolten dit jaar volledig samen tot één lang shopweekend, aldus CNBC. Walmart, Best Buy en andere grote warenhuizen waren vanaf Thanksgiving zowel online als in de fysieke winkels actief met hun deals.
  • 2012: Smartphones begonnen vanaf 2012 steeds meer een belangrijke Cyber Monday shopping tool te worden, aldus IBM Digital Analytics. Rond de 18% onderzocht Cyber Monday deals op de telefoon ten opzichte van 12% het jaar daarvoor. 13% deed aankopen op de smartphone ten opzichte van 7% het jaar daarvoor.
  • 2013: Dit was een belangrijk jaar voor de modewebsites. Zij begonnen op grote schaal in te spelen op Cyber Monday met fikse kortingen. Deals voor zelfs de helft van de prijs. Bekende kledingreuzen die instapten dit jaar waren ASOS, Ann Taylor en Old Navy.
  • 2015: Belangrijke mijlpaal voor Target in dit jaar, want ze kondigde aan dat ze voor de gehele website Target.com op Cyber Monday alle producten met 15% korting zouden aanbieden.
  • 2016: Het merendeel van de grote online retailers beperkten zich niet meer tot één dag met Cyber Monday deals. Amazon promote Cyber Monday in 2016 als “Cyber Monday Deals Week”. De aanbiedingen veranderden voortdurend tijdens deze week.
  • 2017: Black Friday, Cyber Monday en Thanksgiving, ze zijn niet meer te onderscheiden van elkaar. De lage prijzen op elektronische apparaten zoals gaming consoles, VR en smart devices bleven allemaal hetzelfde op deze vakantiedagen. De groei toonde ook geen enkele verzwakking en in 2017 noteerde men 4 miljard dollar aan sales.
  • 2018: Cyber Monday telt dit jaar de 6 miljard dollar aan digitale uitgaven. Dat is een stijging van 28% jaar op jaar. En zoals verwacht vervaagden de lijn van Cyber Monday, Black Friday en Thanksgiving nog meer. Het ene opmerkelijke verschil waren de prijsverschillen van games.
  • 2019: De deals op Cyber Monday komen nog meer overeen met Black Friday en Thanksgiving. Alleen voor veel artikelen die op Black Friday uitverkocht raakten, kreeg de consument daarvoor een nieuwe kans op Cyber Monday.
  • 2020: Er winkelden in 2020 meer consumenten online dan tevoren tijdens het Thanksgiving weekend. De uitgaven op Cyber Monday stegen naar 10 miljard dollar. Veel Cyber Monday deals waren een herhaling van Black Friday deals, maar toch bracht Cyber Monday de beste prijzen voor producten zoals de Apple Watch en Nintendo Switch.

Cyber Monday in België

In België is Cyber Monday sinds 2012 een begrip. Vanaf dat jaar zijn er steeds meer bedrijven die meedoen met deze dag. De dag valt voor ons erg gunstig, omdat het net vóór Sinterklaas valt. De consument kan dan net nog even de leuke en populaire producten scoren voor fikse kortingen.