Geschiedenis van Black Friday

Geschiedenis van Black Friday

Black Friday is vandaag de dag niet meer weg te denken en veel mensen over de gehele wereld kijken er dan ook naar uit. Deze dag van vele kortingen op allerlei producten heeft zijn origine in de Verenigde Staten. De dag zelf is de vrijdag na Thanksgiving, die op elke vierde donderdag van de maand november valt. Men ziet Black Friday als het begin van de vakantieperiode die zich uitstrekt tot Kerst en Oud en Nieuw. Maar wat is de geschiedenis van Black Friday?

Bekijk alle winkels!

Staat jouw winkel er niet tussen? Bekijk het winkeloverzicht met alle deelnemende winkels!

Bekijk alle deals!

Niet gevonden wat je zocht? We hebben een mooi overzicht met alle aanbiedingen die op dit moment lopen!

Hoe zien wij de geschiedenis van Black Friday tegenwoordig?

Misschien ben je bekend met de beelden die wij op televisie zijn van drommende massa’s mensen die in Amerika op de vrijdag na Thanksgiving wachten voor de winkeldeuren die opengaan. Het is sinds decennia lang een van de grootste winkeldagen van het jaar in de Verenigde Staten. Black Friday zou de dag van het jaar worden waarin retailers positief op hun balans kwamen te staan. Dat betekent dus in plaats van maanden in het rood, binnen één dag in het zwart. Black Friday was geboren.

De geschiedenis van Black Friday gaat veel verder

Maar daar begint de geschiedenis van Black Friday niet. Het gaat veel verder terug. De retailers en marketing bedrijven van vandaag de dag geven er een positieve draai aan. Maar van oorsprong van Black Friday een sinistere dag. Hieronder volgt de ware definitie van Black Friday die je zal verbazen.

Oorspronkelijke definitie van Black Friday

Zwart als kleur is meestal een indicatie dat er niet veel positiefs te beleven valt. Dat gold ook voor Black Friday in de 19e eeuw. De term kwam het eerst ter sprake in het jaar 1869 en had helemaal niets te maken met de vele sales en vakantiedagen. 24 september 1869 was namelijk de dag in de geschiedenis waar de enorme daling van de goudprijs de beurzen liet crashen in de Verenigde Staten. De beurs crash zou nog jarenlang nadreunen in de Amerikaanse economie.

Het begin van de geschiedenis zoals wij Black Friday kennen

De term Black Friday zoals wij die van tegenwoordig kennen vindt zijn oorsprong in de jaren 50 en 60 van vorige eeuw. Toen gaf het politiedepartement van Philadelphia de vrijdag na Thanksgiving de naam Black Friday. Natuurlijk deden ze dat niet voor niks. Ze gaven deze naam doordat de stad vol met autofiles stond en er grote massa’s mensen naar de binnenstad trokken om koopjes te scoren. De eerste advertenties waar de term Black Friday in voorkwam was in het jaar 1966. David Zyla, auteur van het boek How to Win at Shopping, merkte een van de eerste Black Friday advertenties op in een magazine voor postzegels genaamd The American Philatelist.

Niet alleen de politie van Philadelphia liet zich negatief uit over Black Friday

Er zijn verschillende bewijzen dat de politie in Philadelphia de term Black Friday publiekelijk naar buiten bracht. Maar niet alleen de politie van deze stad in de staat Pennsylvania liet zich negatief uit over de vrijdag na Thanksgiving. Het verkooppersoneel van retail winkels verafschuwde ook deze donkere vrijdag. Door de drukte en hysterie meldden toentertijd veel winkelpersoneel zich ziek na Thanksgiving..

Marketeers en retailers geven een positieve draai aan Black Friday

De retailers waren niet blij met de negatieve lading die Black Friday met zich meedroeg. Daarom bedachten ze ideeën om er een positieve draai aan te geven. Het kreeg in de loop van de jaren een nieuwe betekenis. Al in het begin van de jaren 60 probeerden marketeers Black Friday als een positieve dag te positioneren. Een bekende PR-directeur deed extreem grote inspanningen om Black Friday te veranderen naar Big Friday. Zodoende om de reputatie te versterken als een dag van familieplezier en vrolijk winkelen.

De verandering naar Big Friday deed weinig

De naam Big Friday haalde vrij weinig uit en bleef niet hangen bij de consument. Maar de aanhouder wint en door jarenlange intensieve inspanningen kreeg Black Friday toch een positief uiterlijk. Vandaag de dag associëren consumenten Black Friday dan ook helemaal niet als een dag van tumult en negativiteit. Zwart wordt vooral nu gezien voor de bedrijven die op deze dag zwarte cijfers bijschrijven in hun boekhouding.

Weinig zorgen onder retailers over Black Friday

In het heden maken retailers die meedoen aan Black Friday zich weinig zorgen over de term Black Friday. Ze profiteren optimaal van de wereldwijde erkenning en maken op deze dag een aanzienlijk deel van hun jaarlijkse omzet. Dat doen ze met veel acties en promoties. Zo bereikten in 2019 de online verkopen op Black Friday een record van 7.2 miljard dollar. Een stijging van 14% ten opzichte van het jaar daarvoor.

Geweldige dag voor retailers, maar met een donker tintje

Dat tegenwoordig Black Friday een hele mooie dag is voor retailers is wel duidelijk. Maar niet alles is zo mooi en kleurrijk dan het lijkt. Deze donkere vrijdag gaan consumenten de deur uit en hopen zich op voor de deuren van de winkels. Het zorgt voor grote mensenmassa’s die op elkaar gepakt zitten, alles om dat ene koopje te scoren. Dat heeft in de geschiedenis van Black Friday geleid tot ruzie’s, extreem geweld en veel gewonden. Er zijn zelfs 12 mensen door deze hysterie in de Verenigde Staten overleden.

De pandemie verandert het winkelbeeld tijdens Black Friday

Die hysterie van grote mensenmassa’s was in 2020 wel wat anders. Door de lockdown kocht de consument vooral online. Er waren geen drukke wegen en files. Ook was er nauwelijks sprake van drukke winkels door de verplichte afstand die men van elkaar moest houden. De consument kocht vooral online tijdens de pandemie en de klap voor fysieke winkels was dan ook groot. Er kwam vorig jaar dan toch nog een donkere gloed over Black Friday heen te liggen.

De geschiedenis van Black Friday in België

Sinds 2015 spelen de Belgiëse retailers in op Black Friday. Zeer waarschijnlijk overgewaaid via social media en door de bizarre filmpjes van de mensenmassa’s in de Verenigde Staten. Desondanks koopt de Belgiëse consument tijdens Black Friday vooral online. Dit omdat men hier geen vrij heeft. Het is hier geen officiële feestdag. De meeste Amerikanen hebben wel vrij en maken er een groot lang weekend van. Dat begint bij Thanksgiving op donderdag en eindigt op Cyber Monday.