Wat is Black Friday week

Wat is Black Friday week?

Black Friday refereert naar de vrijdag na Thanksgiving, die altijd op de vierde donderdag van november valt. De vakantieweek waar Black Friday in valt gaat gepaard met enorme kortingen en andere speciale aanbiedingen en wordt gezien als de start van de vakantieperiode die zich uitstrekt tot Kerst en Oud en Nieuw. Black Friday was overigens ook een beurscrash dat plaatsvond op 24 september, 1869. De prijs van goud daalden en de markt klapte in elkaar.

Bekijk alle winkels!

Staat jouw winkel er niet tussen? Bekijk het winkeloverzicht met alle deelnemende winkels!

Bekijk alle deals!

Niet gevonden wat je zocht? We hebben een mooi overzicht met alle aanbiedingen die op dit moment lopen!

Black Friday week begrijpen

Het is tegenwoordig in de Verenigde Staten normaal dat de detailhandelaren hun winkels openen in de vroege ochtenduren. De reden hiervoor is om extra klanten aan te trekken en de concurrentie voor te zijn. Het gaat zelfs zo ver dat de winkeliers hun winkels openen tijdens de donderdag van Thanksgiving. Anderen beginnen met kortingen en promoties nog eerder in november.

De koopjesjagers in Black Friday week

In België is Black Friday week aardig populair aan het worden, maar de Amerikanen slaan er nog verder in door. Iedereen kent de televisiebeelden wel van hordes klanten die voor een dichte deur staan en wachten tot de winkel opengaat. En dat allemaal voor de grote aanbiedingen en niet achter het net willen vissen. Men gaat in Amerika zelfs zo ver dat ze het Thanksgiving avondmaal overslaan en overnachten bij de winkels.

Welke producten worden vooral verkocht tijdens Black Friday week?

Retailers plannen hun Black Friday acties al maanden van tevoren in. Ze gebruiken de week vooral om de grote voorraden kwijt te raken met bodemprijzen. Vooral seizoensartikelen zoals vakantiedecoraties- en geschenken krijgen grote kortingen. Daarnaast vind je aanzienlijke kortingen op best verkopende artikelen zoals televisies en andere elektronica. De gedachte hierachter is dat de winkelier hoopt dat de consument naast deze actie artikelen ook andere producten met een hogere winstmarge afneemt.

Schermutselingen tijden Black Friday week

Dat Black Friday en Cyber Monday enorm populair zijn, dat is inmiddels bekend. Maar dat het ook uit de hand kan lopen bewijzen de Amerikanen. De koopjesjagers gaan voor producten met de meeste korting, maar door onvoldoende beveiliging ontstaan er conflicten tussen consumenten. Het leidt tot ruzies en geweld. Zo waren de Cabbage Patch Kids poppen in 1983 enorm populair en raakten snel uitverkocht. Door de immense populariteit van dit product en de schaarste ontstonden er schermutselingen en vuistgevechten. En dat allemaal voor een pop.

Ander incident tijdens Black Friday week

Het kan nog veel erger. Wij in België kennen de televisiebeelden van drommende mensen massa’s in Amerika die tijdens Black Friday voor de opening van de winkels staan te wachten. Dat allemaal voor dat ene koopje. In 2008 liep het zelfs zo uit de hand dat een winkelmedewerker werd doodgetrapt door het winkelend publiek die zich een weg naar binnen baanden. Het is hysterie en kreeg dan ook veel onbegrip en ongeloof van het hele land.

De groeiende populariteit van Black Friday

Vóór de 21e eeuw was Black Friday week al erg populair onder de consument, maar in het jaar 2000 werd het uitgeroepen tot grootste winkel dag van het jaar. Daarvoor was dat in Amerika de zaterdag vóór Kerstmis. Doordat winkeliers na Thanksgiving steeds meer hun producten gingen promoten met extreem hoge kortingen kon de Amerikaanse consument de aantrekkingskracht van deze dag niet meer weerstaan. Black Friday werd dé shoppingsdag van het jaar.

Winkeliers openen winkels al tijdens Thanksgiving dag

Black Friday strekt zich vandaag de dag steeds meer uit en wordt niet meer gezien als één dag. De deuren van het Amerikaanse Target opende zijn deuren en acties al tijdens Thanksgiving avond. Het liep storm en andere grote ketens zoals Best Buy en Walmart volgden snel. Uit onderzoek blijkt dat de verkoop tijdens Thanksgiving dag toeneemt en de verkoop tijdens Black Friday in gelijke mate afneemt. Het grootste voordeel van deze constructie is dat er minder consumenten zijn op Black Friday. Dat is ideaal voor winkeliers, want de drukte is minder en de rijen zijn een stuk korter.

Cyber Monday de maandag na Black Friday

Black Friday kent grote populariteit, maar daar is in de laatste jaren Cyber Monday bijgekomen. Dat is de maandag na Black Friday en Thanksgiving. De kortingen richten zich op Cyber Monday vooral bij online retailers. Het idee erachter is dat de consument na een drukke Thanksgiving weekend weer gaat werken en zodoende ook weer gaat uitgeven. Online winkels geven hun acties al vóór de maandag aan om te concurreren met Black Friday aanbod van de fysieke winkels.

Cyber Monday, een groot succes

En ook Cyber Monday blijkt een groot succes onder shoppende consumenten. Het gaat zelfs zo ver dat de verkopen op deze maandag de verkopen van Black Friday verslaan. In 2018 bereikte de Cyber Monday sales een record van 7.9 miljard dollar. Black Friday liep wat dat betreft achter met een bedrag van 6.2 miljard dollar. Het heeft ook uiteraard te maken met de groei van het online bestellen en het gemak waarmee je inmiddels met je smartphone producten koopt.

Een aantal recente statistieken tijdens Amerikaanse Black Friday week

De Nationale Retail Federation registreerde naar schatting 186,4 miljoen winkelenden consumenten tijdens het 2020 vijf-daagse vakantie weekend van Thanksgiving tot Cyber Monday. Dat is een lichte daling ten opzichte van het jaar 2019, wat vooral te maken heeft met de pandemie. Het aantal is wel hoger dan de 165,9 miljoen in 2018. Het gemiddelde bestedingsbedrag in 2020 was 311,75 dollar, een daling ten opzichte van 2019, dat was namelijk 361,90 dollar. In 2020 winkelden voor het eerst meer dan 100 miljoen consumenten online op Black Friday. Consumenten die alleen maar online shopten steeg voor de gehele periode met 44% naar 95,7 miljoen.

De betekenis van Black Friday

Consumenten geven grote bedragen uit op Black Friday. In de Verenigde Staten wordt Black Friday dan ook gezien als graadmeter hoe goed het met de economie gaat. Als men uitgaat van de Keynesiaanse veronderstelling dat geld uitgeven de economische activiteit aandrijft, dan betekent een daling van verkoopcijfers in Black Friday week een tragere economische groei. Sommige analisten en investeerders kijken naar Black Friday om te zien hoe het staat met de detailhandel.