Wanneer is Black Friday

Wanneer is Black Friday?

Dé shopping dag van het jaar, dat is Black Friday. Maar wanneer is Black Friday precies? Deze vrijdag valt altijd op de vrijdag na de Amerikaanse Thanksgiving. Deze feestdag houden de Amerikanen elk jaar op de vierde donderdag van de maand november. Veel andere (Westerse) landen volgen de Black Friday trend. Je kan Black Friday zien als het begin van de vakantieperiode die loopt tot Kerst en Oud en Nieuw. Black Friday gaat gepaard met extreem hoge kortingen op allerlei producten. Van speelgoed en kleding tot elektronica.

Bekijk alle winkels!

Staat jouw winkel er niet tussen? Bekijk het winkeloverzicht met alle deelnemende winkels!

Bekijk alle deals!

Niet gevonden wat je zocht? We hebben een mooi overzicht met alle aanbiedingen die op dit moment lopen!

Wanneer is Black Friday ontstaan?

Black Friday als term is ontstaan in de 19e eeuw. 24 september 1869 om precies te zijn. Toen crashte de Amerikaanse beurs door de grove daling van de goudprijzen. Later in de jaren 60 van vorige eeuw kwam de term Black Friday weer naar boven drijven. De politie van Philadelphia (een stad in de staat Pennsylvania) gaf de vrijdag na Thanksgiving de naam mee. De Reden daarvoor was omdat het erg druk was op straat, veel verkeersfiles en men vol richting de binnenstad dreef om op koopjes te jagen in de winkels. De hysterie die daarbij kwamen kijken en de moeilijke controle die de politie kreeg op de mensenmassa resulteerde in de naam Black Friday.

Black Friday krijgt in de loop der jaren een positief imago

Retail zaken waren niet blij met de negatieve aandacht die Black Friday meekreeg in de jaren 60. Vooral omdat de winkels op deze vrijdag een groot deel van hun jaarlijkse omzet behaalden. Door gericht advertentie campagnes te houden kreeg Black Friday langzamerhand een positief imago. De Amerikaanse consument raakten inmiddels later in de 20e eeuw helemaal idolaat van Black Friday en het werd een begrip. Consumenten kunnen hun geluk niet op met de vele kortingen en sales op allerlei assortiment producten. Zwart werd nu gezien als zwarte cijfers zoals in de boekhouding.

Wanneer kwam Black Friday naar België?

De eerste retailers in België die actief met deals kwamen voor Black Friday waren er pas in 2014. Welgeteld twee shops deden mee. Natuurlijk was Black Friday al eerder bekend in België door de televisiebeelden die overkwamen vanuit de Verenigde Staten. Hierin kwam duidelijk naar voren dat de hype van Black Friday in Amerika groot was. Grote mensenmassa’s die elkaar dichtdrukken voor de winkels die net hun deuren openen. Groot hier in het nieuws was dan ook dat er tijdens Black Friday in Amerika mensen door de drukte flauwvielen.

De Black Friday trend zet zich voort in België

In 2014 stond Black Friday eigenlijk nog in de kinderschoenen en was de hype niet heel groot. Mede door social media veranderde dat. Het jaar daarop, in 2015, deden er al 20 winkels mee en de trend lijkt te groeien. Ironisch gezien daalt de populariteit van Black Friday dat jaar in Amerika en zien retailers daar hun omzet teruglopen.

De jaren die volgen op Black Friday

Het is de eerste jaren relatief niet heel druk in België tijdens Black Friday. Dat is meetbaar door de pintransacties, iDeal-betalingen en overboeken via creditcard. Vanaf 2018 rijkt ook in België de Black Friday hysterie. Een aantal statistieken:

  • Er is in 2018 duidelijk een verhoogde activiteit zichtbaar van pinbetalingen ten opzichte van eerdere dagen. De consument deed pinbetalingen voor 750 miljoen euro. Tussen 18.00 en 19.00 registreerde men 69 betalingen per seconde. Normaal gesproken waren dat er op een vrijdag in 2018 41.
  • Betaalorganisatie ICS merkte op dat de Belgiëse consument in 2018 51% meer met hun creditcard uitgaf ten opzichte van andere vrijdagen in november.
  • De populariteit van Black Friday in 2017 was 65%, in 2018 steeg dit percentage naar 85%.
  • Het verwacht besteedbare bedrag van de consument in 2018 tijden Black Friday was 233 euro.

De bekendheid van Black Friday in de laatste paar jaren

De populariteit van Black Friday in 2019 was enorm in België. De trend lijkt dit jaar blijvend en men voorspelt een groei aan verkopen. De balans van Black Friday tot Cyber Monday is een totaal van 2 miljard uitgegeven euro’s. In 2019 was de populariteit van Black Friday in België maar liefst 95%. Vooral de online activiteiten van de consument tijdens Black Friday is gigantisch. Statistiekbureau Motivaction verwachtte dat 53% van de Belgiëse consument alleen online zijn inkopen zou doen.

De kortingen die bedrijven geven op Black Friday

Het onderzoek van de Consumentenbond geeft aan dat de meeste kortingen op producten liggen rond de 20%. Dat is niet hoger dan op andere momenten van het jaar. De koopjesjagers vinden de beste deal in elektronische producten zoals soundbars, koptelefoons en speakers. Retailer zoals MediaMarkt, Expert en Wehkamp stuntten in 2019 met 40% kortingen op soundbars. Maar niet alle kortingen zijn ook echt kortingen. Ook uit onderzoek van de Consumentenbond bleek dat Otto een nep aanbieding had op een espressomachine. De korting op Black Friday was hetzelfde als die van een paar weken eerder. Ook een partij als JBL deed mee aan dit soort prijsmisleiding.

Corona en Black Friday

Door de pandemie en de lockdown kwamen consumenten vooral thuis te zitten. Bij uitstek de uitgelezen kans om lekker vanuit de luie stoel online op koopjes te jagen. In 2019 lag de iDeal-omzet tijdens Black Friday op 106 miljoen euro, een jaar later steeg dat mede door Corona naar 136 miljoen euro. Zoals verwacht lag het aantal pintransacties in 2020 een stuk lager dan in 2019, 13% maar liefst. Vanuit de overheid kwam de roep om Black Friday in 2020 te verbieden. De grote gemeenten gaven daar geen gehoor aan, maar ging wel een aantal uren eerder dicht. Reden hiervoor was dat de corona maatregelen moeilijk te handhaven waren.

Kritiek op Black Friday

Black Friday groeit inmiddels uit tot een van de grootste shopdagen in België. Maar er is ook kritiek. Zo zouden de grote retailers een stuk makkelijker kunnen strooien met kortingen dan de kleinere ondernemingen. Ander kritiekpunt is dat Black Friday voor de Verenigde Staten een traditie is, maar voor Belgiëers vooral een willekeurige vrijdag. Grootste kritiekpunt zijn de fikse kortingen die winkels op Black Friday uitgeven. Die kortingen lijken heel hoog te zijn, maar er is eigenlijk verschil aan de kortingen van voorgaande maanden.