Misschien klinkt Black Friday je redelijk nieuw in de oren, maar toch bestaat dit fenomeen al meer dan 85 jaar. In 1932 gingen winkeliers voor het eerst hoge kortingen geven op hun producten en diensten. Op dagen met deze kortingen gaven klanten veel meer geld uit en dat betekende voor winkeliers aan het einde van de dag positieve cijfers. Door de jaren heen heeft Black Friday zich dan ook ontwikkeld tot een populaire dag waarop producten met veel korting te koop zijn. Vandaag de dag valt Black Friday op de dag na Thanksgiving in de Verenigde Staten.

De trend in België

De meeste Amerikanen zijn vrij op de dag na Thanksgiving, en dat wordt gezien als het startschot om te kerstcadeau’s aan te gaan schaffen. Black Friday is dus een ideale dag om cadeaus te kopen met hoge korting: dit resulteerde in het verleden dan ook in beelden van grote mensenmassa’s in winkels. De trend is inmiddels ook overgewaaid naar België, waar de populariteit van Black Friday ieder jaar toeneemt. Hier doen ieder jaar ook steeds meer winkels en merken mee en bieden zij producten aan met hoge kortingen. Als consument kun je dan ook volop profiteren van deze aanbiedingen. Bijvoorbeeld bij Coolblue of MediaMarkt.

Black Friday is dus een Amerikaans fenomeen dat door de jaren heen steeds populairder is geworden. Toch is er niet echt meer sprake van grote drukte in de stad: veel mensen kopen ook hun cadeaus online: dit bespaard dus niet alleen geld, maar ook tijd.